Všeobecné obchodné podmienky
Všeobecné obchodné podmienky
vykonávanie opráv, úprav a údržby na motorových vozidlách, ich častiach a nadstavbách spoločnosti AUTOBAVARIA s. r. o.
Tieto Všeobecné obchodné podmienky spoločnosti AUTOBAVARIA s. r. o., so sídlom na adrese: Osloboditeľov 1, 976 32 Badín, Slovenská republika, IČO: 53 568 711, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Banská Bystrica, oddiel: Sro, vložka č.: 40648/S (ďalej len „spoločnosť“ alebo „servis“) upravujú vzájomné práva a povinnosti a základné podmienky pri vykonávaní opráv, úprav a údržby motorových vozidiel, na ich častiach a nadstavbách, ako aj uzatváranie zmluvy o dielo a zostavovanie cenových ponúk pre zákazníka podľa jeho požiadavky a podľa jeho podkladov a poskytnutých informácií (ďalej len „VOP“).
1. Úvodné ustanovenia
- Zákazníkom sa rozumie podľa týchto VOP spotrebiteľ alebo podnikateľ (ďalej aj ako „objednávateľ“).
- Spotrebiteľ je fyzická osoba, ktorá pri uzatváraní a plnení zmluvy nekoná v rámci predmetu svojej obchodnej alebo inej podnikateľskej činnosti.
- Podnikateľom sa rozumie fyzická alebo právnická osoba, ktorá sústavne vykonáva samostatnú činnosť vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť, za účelom dosiahnutia zisku alebo na účel dosiahnutia merateľného pozitívneho sociálneho vplyvu, ak ide o hospodársku činnosť registrovaného sociálneho podniku podľa osobitného predpisu, bez ohľadu na to, či na predmetnú podnikateľskú činnosť disponuje potrebným oprávnením. Ak uvedie Zákazník v objednávke svoje identifikačné číslo (IČO), berie tým na vedomie, že sa na neho nevzťahujú pravidlá týchto VOP pre Spotrebiteľov a zákon č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
- Zhotoviteľom podľa týchto VOP je spoločnosť.
- Zmluvou sa na účely týchto VOP rozumie zmluva o dielo (zmluva o oprave alebo vykonaní údržby) uzatvorená medzi spoločnosťou ako zhotoviteľom a zákazníkom ako objednávateľom na základe objednávky, predmetom ktorej je záväzok zhotoviteľa vykonať opravu, úpravu a údržbu na motorovom vozidle, jeho časti alebo jeho nadstavbe podľa objednávky a záväzok zákazníka zaplatiť zhotoviteľovi za zhotovenie diela cenu za jeho vykonanie, ako aj úprava s tým súvisiacich vzájomných práv a povinností.
- Objednávka sa pre účely týchto VOP považuje zákazníkom podpísaný zákazkový list (tlačivo vyhotovené povereným zamestnancom pri príjme vozidla zhotoviteľom), ktorým zákazník potvrdzuje, že sa s týmito VOP oboznámil a akceptuje ich, a všetky opravárenské práce alebo údržba, budú vykonané v zmysle týchto VOP. Pre vylúčenie pochybností zákazkový list je vyplnený povereným zamestnancom zhotoviteľa podľa požiadaviek zákazníka. Podpisom zákazkového listu (objednávky) zákazníkom sa považuje zmluva o dielo za uzavretú a zákazník súhlasí s vykonaním prác v rozsahu v nej uvedenom ako i s týmito VOP.
2. Objednávka a zmluva
- V objednávke sa uvedú všetky vady, ktoré zákazník požaduje odstrániť, spôsob, akým sa prejavujú, prípadne dobu, odkedy sa vada prejavuje. V objednávke sa zároveň uvedú práce, ktoré zákazník požaduje vykonať. Zákazník sa zaväzuje uviesť v objednávke pravdivé a úplné údaje o vozidle, jeho vadách a o prácach, ktoré požaduje vykonať. Zhotoviteľ nezodpovedá za akékoľvek škody na vozidle alebo iné škody, zapríčinené poskytnutím nepravdivých alebo neúplných údajov.
- Pri príjme vozidla prijímací technik zhotoviteľa vykoná za prítomnosti zákazníka obhliadku vozidla, pri ktorej sa do objednávky zaznamená presný stav najazdených kilometrov, špeciálna výbava vozidla, stav vozidla a jeho prípadné poškodenia, ako aj ďalšie skutočnosti nevyhnutné pre vykonanie opravy. Zákazník je povinný odstrániť z vozidla všetky cenné veci. Spoločnosť nezodpovedá za stratu cenností z vozidla.
- Oprava bude vykonaná v rozsahu podľa požiadaviek zákazníka, uvedených v objednávke. Ak servis v priebehu opravy zistí, že na vozidle sú aj iné vady než tie, ktoré požadoval zákazník odstrániť, upozorní zákazníka na ich existenciu. V prípade, ak zákazník s odstránením týchto vád nesúhlasí, alebo ak nereaguje na upozornenie servisu, vykoná servis opravu iba v rozsahu podľa objednávky zákazníka.
- d. Podpisom objednávky opravy alebo údržby objednávateľ udeľuje zhotoviteľovi súhlas k vykonaniu skúšobných jázd s vozidlom resp. skúšok agregátov, ako aj súhlas s oprávnením zhotoviteľa zadávať v prípade nutnosti čiastkové práce k vykonaniu v špeciálnych dielňach u svojich subdodávateľov.
- Záväzky zhotoviteľa zo zmluvy o dielo vznikajú až po zaplatení zálohy objednávateľom, ak sa na nej dohodli. Výška zálohy je závislá od rozsahu a charakteru opravy a určuje ju zhotoviteľ.
3. Cena a platobné podmienky
- Pre všetky predmety dodávok, materiál, náhradné diely, výkony a práce, platia vždy ceny platné v deň uzatvárania zmluvy o dielo. Cena opravy je predbežne a odhadom uvedená v objednávke, a to vzhľadom na predpokladanú náročnosť opravy alebo údržby. Táto cena môže podliehať zmenám za podmienok uvedených ďalej.
- Ak sa dodatočne zistí, že pre realizáciu zmluvy o dielo bude potrebné prekročiť predbežne a odhadom určenú cenu o viac ako 10%, je zhotoviteľ povinný upozorniť objednávateľa na túto skutočnosť a požiadať o jeho súhlas. Ak objednávateľ do 2 kalendárnych dní od oznámenia zhotoviteľa mu písomne neoznámi, že s prekročením ceny súhlasí, má sa za to, že súhlas odoprel. Ak objednávateľ súhlas odoprie, je zhotoviteľ oprávnený od zmluvy odstúpiť, v tom prípade má nárok na náhradu vynaložených nákladov a ceny zodpovedajúcej vykonanému plneniu.
- Ak sa dodatočne zistí, že pre realizáciu zmluvy o dielo bude potrebné prekročiť predbežne a odhadom určenú cenu o menej ako 10%, objednávateľ je povinný zaplatiť zvýšenú cenu v tomto rozsahu.
- K dodanému tovaru a vykonanej práci na území Slovenskej republiky účtuje zhotoviteľ objednávateľovi v deň dodávky daň z pridanej hodnoty vo výške podľa sadzby stanovenej platným znením zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty.
- Platby môžu byť vykonané v hotovosti, platobnou kartou alebo poukázaním na účet zhotoviteľa. Platba sa považuje za uskutočnenú odovzdaním v hotovosti alebo až po pripísaní príslušnej sumy na bankový účet zhotoviteľa.
- Objednávateľ berie na vedomie a akceptuje, že v prípade bezhotovostného styku je povinný uhradiť faktúru v lehote splatnosti uvedenej na faktúre a to formou prevodu z účtu na účet zhotoviteľa uvedený na faktúre.
- V prípade omeškania s akoukoľvek platbou má zhotoviteľ nárok účtovať objednávateľovi úrok z omeškania vo výške 0,05% z neuhradenej sumy za každý deň omeškania platby. V prípade zákazníka – spotrebiteľa sa použije úrok z omeškania v zákonnej výške.
- Objednávateľ nie je oprávnený započítať si voči zhotoviteľovi akúkoľvek vzájomnú na započítanie spôsobilú pohľadávku okrem prípadu, ak ide o pohľadávku zhotoviteľom písomne uznanú alebo objednávateľovi priznanú právoplatným rozhodnutím súdu alebo iného príslušného orgánu.
- Objednávateľ sa zaväzuje, v prípade poistnej udalosti a úhrady ceny diela zhotoviteľovi poisťovňou objednávateľa, uhradiť zhotoviteľovi rozdiel medzi celkovou cenou prác a materiálu (diela) a poistným plnením uznaným poisťovňou.
- Zhotoviteľ je oprávnený požadovať vyplatenie zálohy na cenu diela. Pokiaľ objednávateľ neuhradí stanovenú zálohu v lehote splatnosti určenej zhotoviteľom, je zhotoviteľ oprávnený od zmluvy o dielo odstúpiť.
- V prípade, že nie je možné obhliadkou stanoviť predpokladaný rozsah prác a predpokladanú cenu, pretože s ich stanovením sú spojené náklady ako napr. demontáž a montáž, môže si zákazník objednať vypracovanie rozpočtu na opravu, na základe ktorého sa stanoví predpokladaný rozsah prác a predpokladaná cena. Zákazník je povinný zaplatiť servisu náklady a cenu za vypracovanie rozpočtu stanovenú cenníkom.
4. Čas plnenia zo zmluvy
- Zhotoviteľ sa zaväzuje vykonať opravu alebo údržbu k dohodnutému termínu.
- Ak sa dodatočne vyskytne potreba zvýšenia rozsahu prác oproti pôvodnej objednávke, zhotoviteľ môže predĺžiť termín dodávky primerane časovej náročnosti zvýšeného rozsahu prác.
- Pri omeškaní zhotoviteľa môže objednávateľ písomne odstúpiť od zmluvy, ak zhotoviteľ ani po poskytnutí primeranej lehoty objednávateľom, ktorá nesmie byť kratšia ako 2 týždne, nesplní záväzok zo zmluvy.
5. Odovzdanie predmetu opravy a údržby
- Odovzdanie predmetu opravy alebo údržby sa vykonáva v priestoroch prevádzky zhotoviteľa.
- Zákazník je povinný po vykonaní opravy (v deň uvedený v zmluve, prípadne v deň vyplývajúci z novej lehoty opravy, ktorú servis zákazníkovi oznámil v súlade s VOP) vozidlo bez zbytočného odkladu prevziať. V prípade, že k prevzatiu vozidla nedôjde do 3 pracovných dní po vykonaní opravy, je servis oprávnený vozidlo uložiť alebo uskladniť na náklady a nebezpečenstvo zákazníka. V prípade, ak bude vozidlo uložené v priestoroch zhotoviteľa, zákazník sa zároveň zaväzuje zaplatiť zhotoviteľovi paušálnu náhradu za uloženie vozidla vo výške 20,- EUR za každý začatý deň uloženia vozidla.
- Prevzatie vozidla od zhotoviteľa po vykonaní opravy alebo úpravy zákazník alebo splnomocnená osoba potvrdí podpisom na zákazkovom liste alebo na osobitnom preberacom protokole.
6. Výhrada vlastníctva a zádržné právo
- Staré súčiastky, ktoré boli vymenené, ak nebolo vopred písomne v objednávke dojednané inak, prechádzajú momentom výmeny bezodplatne do vlastníctva zhotoviteľa. Zhotoviteľ je povinný zabezpečiť ich likvidáciu.
- Všetky dodané a namontované diely zostávajú až do úplného zaplatenia ceny vlastníctvom zhotoviteľa.
- Zákazník berie na vedomie a akceptuje, že zhotoviteľ má k motorovému vozidlu objednávateľa zádržné právo a je oprávnený motorové vozidlo, ktorého oprava alebo úprava tvorí predmet zmluvy o dielo, zadržať za účelom zabezpečenia svojej splatnej peňažnej pohľadávky za vykonanú opravu alebo úpravu až do času riadneho uhradenia tejto pohľadávky, jej príslušenstva a ostatných nákladov vyplývajúcich z predmetnej zmluvy o dielo.
- Zhotoviteľ je povinný bez zbytočného odkladu upovedomiť zákazníka o zadržaní motorového vozidla a jeho dôvodoch. Predmet opravy je povinný vydať až po úplnom uhradení splatných peňažných pohľadávok zhotoviteľa voči objednávateľovi.
7. Záruka, nároky zo záruky, náhrada škody, zodpovednosť za vady
- Zhotoviteľ poskytuje na ním vykonanú opravu alebo údržbu záruku po dobu 6 mesiacov, ak nie je uvedené inak.
- Zhotoviteľ poskytuje na ním vykonanú opravu alebo údržbu podvozka alebo podvozkových častí vozidla záruku po dobu 6 mesiacov, alebo 20.000 km, podľa toho, čo nastane skôr.
- Na originálne diely a príslušenstvo pre osobné motorové vozidlá je záručná lehota 24 mesiacov.
- Pri opravách elektrických zariadení, ktoré boli kontaminované vodou alebo inou tekutinou sa neposkytuje záruka
- Na repasované diely je záruka 6 mesiacov.
- Na použité diely sa záruka neposkytuje.
- Pre namontované diely platí, v prípade, že sú pre objednávateľa výhodnejšie, záručné lehoty dodávaného výrobku.
- Záručná doba začína plynúť dňom nasledujúcim po dni vystavenia faktúry, ktorá potvrdzuje ukončenie montáže.
- Ak sa vyskytnú vady, na ktoré sa vťahuje záruka, objednávateľovi vzniká nárok na:
- bezplatnú opravu alebo odstránenie vád diela v primeranej lehote, ak ide o vady odstrániteľné,
- primeranú zľavu z ceny, ak ide o vadu odstrániteľnú, alebo ak zhotoviteľ neodstráni vadu v primeranej lehote, alebo
- zrušenie zmluvy, ak ide o neodstrániteľnú vadu, alebo ak zhotoviteľ neodstráni vadu v primeranej lehote.
- Objednávateľ je povinný vady oznámiť zhotoviteľovi bez zbytočného odkladu po ich vzniku, najneskôr v záručnej lehote a presne ich špecifikovať. O oznámení vady a ich špecifikácii vydá zhotoviteľ objednávateľovi písomné potvrdenie.
- Čas od uplatnenia práva zo zodpovednosti za vady až po vykonanie opravy alebo úpravy sa do záručnej doby nezapočítava.
- Objednávateľ je povinný pri odstraňovaní vád poskytnúť zhotoviteľovi potrebnú súčinnosť a predmet opravy na vlastné náklady a riziko dopraviť do priestorov prevádzky zhotoviteľa.
- Ak nie je objednávateľ schopný dopraviť vozidlo do prevádzky zhotoviteľa, musí o tom vopred upozorniť zhotoviteľa.
- Zhotoviteľ odstraňuje vadu opravou v dielni /servise/, v ktorej vykonala opravu alebo údržbu.
- V prípade, že sa vada odstraňuje ako záručná oprava podľa bodu j. týchto VOP, je objednávateľ povinný v objednávke výslovne uviesť, že ide o opravu v rámci záruky poskytovanej zhotoviteľom. Ak budú pri oprave vymenené akékoľvek diely, je potrebné tieto diely uskladniť po primeranú dobu, alebo ich – ak to okolnosti dovoľujú – zhotoviteľ odovzdá objednávateľovi oproti podpisu. V takom prípade je objednávateľ povinný na výzvu zhotoviteľa tieto diely v primeranej lehote zhotoviteľovi vrátiť.
- V prípade uplatnenia reklamácie je zákazník povinný pristaviť vozidlo očistené od všetkých hrubých nečistôt, inak je zhotoviteľ oprávnený účtovať si paušálne náklady na očistenie vozidla vo výške 30,- EUR za každú začatú hodinu čistiacich prác na vozidle.
- Bez ohľadu na iné ustanovenia týchto podmienok platí, že v prípade zákazníkov, ktorí sú právnickými osobami alebo fyzickými osobami – podnikateľmi a nekonajú ako spotrebitelia, je záručná doba na vykonanú opravu alebo údržbu 6 mesiacov a na náhradné alebo dodatočne dodané diely, ktoré dodal a namontoval zhotoviteľ, 12 mesiacov, ak sa zmluvné strany v písomnej forme nedohodnú inak.
8. Vylúčenie záruky
- Nároky zo záruky nevznikajú najmä vtedy:
- ak je vada spôsobená tým alebo v dôsledku toho, že vadné diely boli zmenené alebo opravené treťou osobou alebo objednávateľom / to neplatí v prípade núdzových opráv v dôsledku omeškania zhotoviteľa/
- ak je vada spôsobená vadnosťou materiálu dodaného objednávateľom, alebo nevhodnosťou jeho pokynov, na ktoré ho zhotoviteľ upozornil,
- ak vada nie je spôsobená porušením povinností zhotoviteľa, o ak objednávateľ o vadách vedel alebo v čase prevzatia diela musel vedieť a objednávateľ si nároky zo záruky neuplatní,
- ak vady vznikli prirodzeným opotrebením.
- používaním vozidla v rozpore s pokynmi výrobcu alebo návodom na obsluhu,
- neodbornými zásahmi tretej osoby do opravených častí vozidla,
- zanedbaním údržby zo strany vlastníka alebo užívateľa vozidla,
- prevádzkou vozidla v neprimeraných podmienkach (napr. závodná jazda, off-road prevádzka pri vozidle na to neurčenom, nadmerné zaťaženie),
- pokračujúcou prevádzkou vozidla po vzniku závady, ktorá mohla spôsobiť ďalšie poškodenia.
9. Zodpovednosť za škodu
- Zhotoviteľ zodpovedá za škodu na zverenom predmete opravy alebo údržby, ktorá vznikla počas jeho umiestnenia u zhotoviteľa, ak bola preukázateľne spôsobená zavineným konaním alebo opomenutím zhotoviteľa alebo jeho zamestnancov, a to v rozsahu podľa príslušných právnych predpisov.
- Servis nezodpovedá za škodu, ktorá bola spôsobená (i) vyššou mocou (ii) nepriaznivými poveternostnými podmienkami, vrátane extrémneho počasia (iii) vadou vozidla zákazníka alebo jeho súčasti, pričom túto súčasť vozidla nenainštaloval servis a (iv) konaním tretích osôb.
- Ak vznikne škoda, zhotoviteľ je oprávnený a povinný na vlastné náklady obnoviť stav predmetu pred vznikom škody. Ak to nie je možné, alebo účelné, je zhotoviteľ povinný nahradiť škodu v peniazoch a to do výšky rozdielu medzi cenou zvereného nepoškodeného predmetu a cenou poškodeného zvereného premetu. Pri určení výšky škody je rozhodujúca cena zvereného predmetu v čase vzniku škody.
- Za stratu, poškodenie, znehodnotenie, alebo zničenie príslušenstva zvereného predmetu opravy zodpovedá zhotoviteľ podľa zákona. Príslušenstvo, ktoré je zverené zhotoviteľovi je objednávateľ povinný špecifikovať v objednávke, inak platí, že nebolo zhotoviteľovi zverené. Zhotoviteľ neručí za funkčnosť príslušenstva pokiaľ túto objednávateľ pred odovzdaním nepreukázal.
- Zhotoviteľ je povinný všetky zistené škody na predmete opravy alebo údržby, ktorý sa u neho nachádza, bezodkladne po ich zistení oznámiť a špecifikovať objednávateľovi.
- Objednávateľ je povinný všetky zistené škody na predmete opravy alebo údržby, bezodkladne po ich zistení oznámiť a špecifikovať zhotoviteľovi.
- Ak zhotoviteľ uzná svoju zodpovednosť za škodu, zhotoviteľ vydá objednávateľovi potvrdenie o vzniknutej škode.
- Zákonná zodpovednosť zhotoviteľa za inú škodu spôsobenú objednávateľovi alebo tretím osobám zostáva nedotknutá.
10. Ochrana osobných údajov a obchodné tajomstvo
- Zhotoviteľ uchováva osobné údaje poskytnuté objednávateľom výlučne za účelom plnenia podmienok zmluvy, za účelom spracovania objednávky, jej realizácie, zúčtovania platieb a k nevyhnutnej komunikácii medzi zmluvnými stranami po dobu desiatich rokov.
- Zhotoviteľ nevydá údaje zákazníka tretím osobám, s výnimkou subdodávateľov a/alebo sprostredkovateľov zhotoviteľa, aj to len tie údaje, ktoré sú nevyhnutné pre úspešné uskutočnenie plnenia zo zmluvy o dielo.
- Zhotoviteľ a zákazník sa dohodli, že všetky skutočnosti a informácie, ktoré sa dozvedeli v súvislosti so zmluvu o dielo ako aj pri všetkých ďalších právnych vzťahoch súvisiacich s touto zmluvou podliehajú obchodnému tajomstvu a zákazník nie je oprávnený poskytovať žiadne ponuky, návrhy ani iné dokumenty od zhotoviteľa tretím osobám alebo subjektom.
- Zákazník ako dotknutá osoba prehlasuje, že boli voči nemu zo strany Zhotoviteľa v súlade s Nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (ďalej len „GDPR“) a § 19 zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov splnené všetky informačné povinnosti a bol riadne oboznámený so svojimi právami pri spracúvaní osobných údajov.
11. Doručovanie
- Písomnosti týkajúce sa záväzkov medzi zmluvnými stranami, ktoré vyplývajú z tejto zmluvy sa účastníci zaväzujú doručovať prednostne osobne alebo poštou doporučenou zásielkou na adresu sídla/miesta podnikania/bydliska adresáta. Ak nie je možné doručiť písomnosť na túto adresu, zásielka sa považuje za doručenú 5. dňom odo dňa odoslania zásielky na poštovú prepravu, a to bez ohľadu na dôvod nemožnosti doručenia zásielky, alebo to, či sa adresát o obsahu zásielky dozvedel.
- Ak je adresátom zákazník, za adresu sídla/miesta podnikania/bydliska adresáta sa považuje adresa uvedená v objednávke pri uzatváraní zmluvy o dielo.
12. Záverečné ustanovenia
- Tieto VOP sú neoddeliteľnou súčasťou zmluvy.
- Pokiaľ sa v týchto VOP hovorí o dohode, má sa na mysli výlučne dohoda v písomnej forme.
- V prípade ak akékoľvek ustanovenie zmluvy alebo týchto VOP bude vyhlásené za neplatné alebo neúčinné, takéto vyhlásenie nebude mať vplyv na platnosť a/alebo účinnosť a/alebo uplatniteľnosť ďalších ustanovení zmluvy alebo VOP a bude nahradené príslušným platným ustanovením.
- Na rozhodovanie sporov vyplývajúcich zo vzťahov založených týmito VOP vrátane vzťahov s cudzím prvkom je rozhodným právom právny poriadok SR a je daná právomoc súdov SR za predpokladu, že sa zmluvné strany nedohodli inak.
- V prípade rozporu dojednania v zmluve a znením týchto VOP majú prednosť dojednania v zmluve.
- Tieto VOP nadobúdajú platnosť a účinnosť dňa 01.01.2025
V Badíne, dňa 01.01.2025
