Všeobecné obchodné podmienky

 Všeobecné obchodné podmienky

vykonávanie opráv, úprav a údržby na motorových vozidlách, ich častiach a nadstavbách  spoločnosti AUTOBAVARIA s. r. o.

 

Tieto Všeobecné obchodné podmienky spoločnosti AUTOBAVARIA s. r. o., so sídlom na adrese: Osloboditeľov 1, 976 32 Badín, Slovenská republika, IČO: 53 568 711, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Banská Bystrica, oddiel: Sro, vložka č.: 40648/S (ďalej len „spoločnosť“ alebo „servis“) upravujú vzájomné práva a povinnosti a základné podmienky pri vykonávaní opráv, úprav a údržby  motorových vozidiel, na ich častiach a nadstavbách, ako aj uzatváranie zmluvy o dielo a zostavovanie cenových ponúk pre zákazníka podľa jeho požiadavky a podľa jeho podkladov a poskytnutých informácií (ďalej len „VOP“).

 

1.   Úvodné ustanovenia

  1. Zákazníkom sa rozumie podľa týchto VOP spotrebiteľ alebo podnikateľ (ďalej aj ako „objednávateľ“).
  2. Spotrebiteľ je fyzická osoba, ktorá pri uzatváraní a plnení zmluvy nekoná v rámci predmetu svojej obchodnej alebo inej podnikateľskej činnosti.
  3. Podnikateľom sa rozumie fyzická alebo právnická osoba, ktorá sústavne vykonáva samostatnú činnosť vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť, za účelom dosiahnutia zisku alebo na účel dosiahnutia merateľného pozitívneho sociálneho vplyvu, ak ide o hospodársku činnosť registrovaného sociálneho podniku podľa osobitného predpisu, bez ohľadu na to, či na predmetnú podnikateľskú činnosť disponuje potrebným oprávnením. Ak uvedie Zákazník v objednávke svoje identifikačné číslo (IČO), berie tým na vedomie, že sa na neho nevzťahujú pravidlá týchto VOP pre Spotrebiteľov a zákon č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
  4. Zhotoviteľom podľa týchto VOP je spoločnosť.
  5. Zmluvou sa na účely týchto VOP rozumie zmluva o dielo (zmluva o oprave alebo vykonaní údržby) uzatvorená medzi spoločnosťou ako zhotoviteľom a zákazníkom ako objednávateľom na základe objednávky, predmetom ktorej je záväzok zhotoviteľa vykonať opravu, úpravu a údržbu na motorovom vozidle, jeho časti alebo jeho nadstavbe podľa objednávky a záväzok zákazníka zaplatiť zhotoviteľovi za zhotovenie diela cenu za jeho vykonanie, ako aj úprava s  tým súvisiacich vzájomných práv a povinností.
  6. Objednávka sa pre účely týchto VOP považuje zákazníkom podpísaný zákazkový list (tlačivo vyhotovené povereným zamestnancom pri príjme vozidla zhotoviteľom), ktorým zákazník potvrdzuje, že sa s týmito VOP oboznámil a akceptuje ich, a všetky opravárenské práce alebo údržba, budú vykonané v zmysle týchto VOP. Pre vylúčenie pochybností zákazkový list je vyplnený povereným zamestnancom zhotoviteľa podľa požiadaviek zákazníka. Podpisom zákazkového listu (objednávky) zákazníkom sa považuje zmluva o dielo za uzavretú a  zákazník súhlasí s vykonaním prác v rozsahu v nej uvedenom ako i s týmito VOP.

 

2.   Objednávka a zmluva

  1. V objednávke sa uvedú všetky vady, ktoré zákazník požaduje odstrániť, spôsob, akým sa prejavujú, prípadne dobu, odkedy sa vada prejavuje. V objednávke sa zároveň uvedú práce, ktoré zákazník požaduje vykonať. Zákazník sa zaväzuje uviesť v objednávke pravdivé a úplné údaje o vozidle, jeho vadách a o prácach, ktoré požaduje vykonať. Zhotoviteľ nezodpovedá za akékoľvek škody na vozidle alebo iné škody, zapríčinené poskytnutím nepravdivých alebo neúplných údajov.
  2. Pri príjme vozidla prijímací technik zhotoviteľa vykoná za prítomnosti zákazníka obhliadku vozidla, pri ktorej sa do objednávky zaznamená presný stav najazdených kilometrov, špeciálna výbava vozidla, stav vozidla a jeho prípadné poškodenia, ako aj ďalšie skutočnosti nevyhnutné pre vykonanie opravy. Zákazník je povinný odstrániť z vozidla všetky cenné veci. Spoločnosť nezodpovedá za stratu cenností z vozidla.
  3. Oprava bude vykonaná v rozsahu podľa požiadaviek zákazníka, uvedených v objednávke. Ak servis v priebehu opravy zistí, že na vozidle sú aj iné vady než tie, ktoré požadoval zákazník odstrániť, upozorní zákazníka na ich existenciu. V prípade, ak zákazník s odstránením týchto vád nesúhlasí, alebo ak nereaguje na upozornenie servisu, vykoná servis opravu iba v rozsahu podľa objednávky zákazníka.
  4. d. Podpisom objednávky opravy alebo údržby objednávateľ udeľuje zhotoviteľovi súhlas k vykonaniu skúšobných jázd s vozidlom resp. skúšok agregátov, ako aj súhlas s oprávnením zhotoviteľa zadávať v prípade nutnosti čiastkové práce k vykonaniu v špeciálnych dielňach u svojich subdodávateľov.
  5. Záväzky zhotoviteľa zo zmluvy o dielo vznikajú až po zaplatení zálohy objednávateľom, ak sa na nej dohodli. Výška zálohy je závislá od rozsahu a charakteru opravy a určuje ju zhotoviteľ.

 

3.   Cena a platobné podmienky

  1. Pre všetky predmety dodávok, materiál, náhradné diely, výkony a práce, platia vždy ceny platné v deň uzatvárania zmluvy o dielo. Cena opravy je predbežne a odhadom uvedená v objednávke, a to vzhľadom na predpokladanú náročnosť opravy alebo údržby. Táto cena môže podliehať zmenám za podmienok uvedených ďalej.
  2. Ak sa dodatočne zistí, že pre realizáciu zmluvy o dielo bude potrebné prekročiť predbežne a odhadom určenú cenu o viac ako 10%, je zhotoviteľ povinný upozorniť objednávateľa na túto skutočnosť a požiadať o jeho súhlas. Ak objednávateľ do 2 kalendárnych dní od oznámenia zhotoviteľa mu písomne neoznámi, že s prekročením ceny súhlasí, má sa za to, že súhlas odoprel. Ak objednávateľ súhlas odoprie, je zhotoviteľ oprávnený od zmluvy odstúpiť, v tom prípade má nárok na náhradu vynaložených nákladov a ceny zodpovedajúcej vykonanému plneniu.
  3. Ak sa dodatočne zistí, že pre realizáciu zmluvy o dielo bude potrebné prekročiť predbežne a odhadom určenú cenu o menej ako 10%, objednávateľ je povinný zaplatiť zvýšenú cenu v tomto rozsahu.
  4. K dodanému tovaru a vykonanej práci na území Slovenskej republiky účtuje zhotoviteľ objednávateľovi v deň dodávky daň z pridanej hodnoty vo výške podľa sadzby stanovenej platným znením zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty.
  5. Platby môžu byť vykonané v hotovosti, platobnou kartou alebo poukázaním na účet zhotoviteľa. Platba sa považuje za uskutočnenú odovzdaním v hotovosti alebo až po pripísaní príslušnej sumy na bankový účet zhotoviteľa.
  6. Objednávateľ berie na vedomie a akceptuje, že v prípade bezhotovostného styku je povinný uhradiť faktúru v lehote splatnosti uvedenej na faktúre a to formou prevodu z účtu na účet zhotoviteľa uvedený na faktúre.
  7. V prípade omeškania s akoukoľvek platbou má zhotoviteľ nárok účtovať objednávateľovi úrok z omeškania vo výške 0,05% z neuhradenej sumy za každý deň omeškania platby. V prípade zákazníka – spotrebiteľa sa použije úrok z omeškania v zákonnej výške.
  8. Objednávateľ nie je oprávnený započítať si voči zhotoviteľovi akúkoľvek vzájomnú na započítanie spôsobilú pohľadávku okrem prípadu, ak ide o pohľadávku zhotoviteľom písomne uznanú alebo objednávateľovi priznanú právoplatným rozhodnutím súdu alebo iného príslušného orgánu.
  9. Objednávateľ sa zaväzuje, v prípade poistnej udalosti a úhrady ceny diela zhotoviteľovi poisťovňou objednávateľa, uhradiť zhotoviteľovi rozdiel medzi celkovou cenou prác a materiálu (diela) a poistným plnením uznaným poisťovňou.
  10. Zhotoviteľ je oprávnený požadovať vyplatenie zálohy na cenu diela. Pokiaľ objednávateľ neuhradí stanovenú zálohu v lehote splatnosti určenej zhotoviteľom, je zhotoviteľ oprávnený od zmluvy o dielo odstúpiť.
  11. V prípade, že nie je možné obhliadkou stanoviť predpokladaný rozsah prác a predpokladanú cenu, pretože s ich stanovením sú spojené náklady ako napr. demontáž a montáž, môže si zákazník objednať vypracovanie rozpočtu na opravu, na základe ktorého sa stanoví predpokladaný rozsah prác a predpokladaná cena. Zákazník je povinný zaplatiť servisu náklady a cenu za vypracovanie rozpočtu stanovenú cenníkom.

 

4.   Čas plnenia zo zmluvy

  1. Zhotoviteľ sa zaväzuje vykonať opravu alebo údržbu k dohodnutému termínu.
  2. Ak sa dodatočne vyskytne potreba zvýšenia rozsahu prác oproti pôvodnej objednávke, zhotoviteľ môže predĺžiť termín dodávky primerane časovej náročnosti zvýšeného rozsahu prác.
  3. Pri omeškaní zhotoviteľa môže objednávateľ písomne odstúpiť od zmluvy, ak zhotoviteľ ani po poskytnutí primeranej lehoty objednávateľom, ktorá nesmie byť kratšia ako 2 týždne, nesplní záväzok zo zmluvy.

 

5.   Odovzdanie predmetu opravy a údržby

  1. Odovzdanie predmetu opravy alebo údržby sa vykonáva v priestoroch prevádzky zhotoviteľa.
  2. Zákazník je povinný po vykonaní opravy (v deň uvedený v zmluve, prípadne v deň vyplývajúci z novej lehoty opravy, ktorú servis zákazníkovi oznámil v súlade s VOP) vozidlo bez zbytočného odkladu prevziať. V prípade, že k prevzatiu vozidla nedôjde do 3 pracovných dní po vykonaní opravy, je servis oprávnený vozidlo uložiť alebo uskladniť na náklady a nebezpečenstvo zákazníka. V prípade, ak bude vozidlo uložené v priestoroch zhotoviteľa, zákazník sa zároveň zaväzuje zaplatiť zhotoviteľovi paušálnu náhradu za uloženie vozidla vo výške 20,- EUR za každý začatý deň uloženia vozidla.
  3. Prevzatie vozidla od zhotoviteľa po vykonaní opravy alebo úpravy zákazník alebo splnomocnená osoba potvrdí podpisom na zákazkovom liste alebo na osobitnom preberacom protokole.

 

6.   Výhrada vlastníctva a zádržné právo

  1. Staré súčiastky, ktoré boli vymenené, ak nebolo vopred písomne v objednávke dojednané inak, prechádzajú momentom výmeny bezodplatne do vlastníctva zhotoviteľa. Zhotoviteľ je povinný zabezpečiť ich likvidáciu.
  2. Všetky dodané a namontované diely zostávajú až do úplného zaplatenia ceny vlastníctvom zhotoviteľa.
  3. Zákazník berie na vedomie a akceptuje, že zhotoviteľ má k motorovému vozidlu objednávateľa zádržné právo a je oprávnený motorové vozidlo, ktorého oprava alebo úprava tvorí predmet zmluvy o dielo, zadržať za účelom zabezpečenia svojej splatnej peňažnej pohľadávky za vykonanú opravu alebo úpravu až do času riadneho uhradenia tejto pohľadávky, jej príslušenstva a ostatných nákladov vyplývajúcich z predmetnej zmluvy o dielo.
  4. Zhotoviteľ je povinný bez zbytočného odkladu upovedomiť zákazníka o zadržaní motorového vozidla a jeho dôvodoch. Predmet opravy je povinný vydať až po úplnom uhradení splatných peňažných pohľadávok zhotoviteľa voči objednávateľovi.

 

7.   Záruka, nároky zo záruky, náhrada škody, zodpovednosť za vady

  1. Zhotoviteľ poskytuje na ním vykonanú opravu alebo údržbu záruku po dobu 6 mesiacov, ak nie je uvedené inak.
  2. Zhotoviteľ poskytuje na ním vykonanú opravu alebo údržbu podvozka alebo podvozkových častí vozidla záruku po dobu 6 mesiacov, alebo 20.000 km, podľa toho, čo nastane skôr.
  3. Na originálne diely a príslušenstvo pre osobné motorové vozidlá je záručná lehota 24 mesiacov.
  4. Pri opravách elektrických zariadení, ktoré boli kontaminované vodou alebo inou tekutinou sa neposkytuje záruka
  5. Na repasované diely je záruka 6 mesiacov.
  6. Na použité diely sa záruka neposkytuje.
  7. Pre namontované diely platí, v prípade, že sú pre objednávateľa výhodnejšie, záručné lehoty dodávaného výrobku.
  8. Záručná doba začína plynúť dňom nasledujúcim po dni vystavenia faktúry, ktorá potvrdzuje ukončenie montáže.
  9. Ak sa vyskytnú vady, na ktoré sa vťahuje záruka, objednávateľovi vzniká nárok na:
    • bezplatnú opravu alebo odstránenie vád diela v primeranej lehote, ak ide o vady odstrániteľné,
    • primeranú zľavu z ceny, ak ide o vadu odstrániteľnú, alebo ak zhotoviteľ neodstráni vadu v primeranej lehote, alebo
    • zrušenie zmluvy, ak ide o neodstrániteľnú vadu, alebo ak zhotoviteľ neodstráni vadu v primeranej lehote.
  10. Objednávateľ je povinný vady oznámiť zhotoviteľovi bez zbytočného odkladu po ich vzniku, najneskôr v záručnej lehote a presne ich špecifikovať. O oznámení vady a ich špecifikácii vydá zhotoviteľ objednávateľovi písomné potvrdenie.
  11. Čas od uplatnenia práva zo zodpovednosti za vady až po vykonanie opravy alebo úpravy sa do záručnej doby nezapočítava.
  12. Objednávateľ je povinný pri odstraňovaní vád poskytnúť zhotoviteľovi potrebnú súčinnosť a predmet opravy na vlastné náklady a riziko dopraviť do priestorov prevádzky zhotoviteľa.
  13. Ak nie je objednávateľ schopný dopraviť vozidlo do prevádzky zhotoviteľa, musí o tom vopred upozorniť zhotoviteľa.
  14. Zhotoviteľ odstraňuje vadu opravou v dielni /servise/, v ktorej vykonala opravu alebo údržbu.
  15. V prípade, že sa vada odstraňuje ako záručná oprava podľa bodu j. týchto VOP, je objednávateľ povinný v objednávke výslovne uviesť, že ide o opravu v rámci záruky poskytovanej zhotoviteľom. Ak budú pri oprave vymenené akékoľvek diely, je potrebné tieto diely uskladniť po primeranú dobu, alebo ich – ak to okolnosti dovoľujú – zhotoviteľ odovzdá objednávateľovi oproti podpisu. V takom prípade je objednávateľ povinný na výzvu zhotoviteľa tieto diely v primeranej lehote zhotoviteľovi vrátiť.
  16. V prípade uplatnenia reklamácie je zákazník povinný pristaviť vozidlo očistené od všetkých hrubých nečistôt, inak je zhotoviteľ oprávnený účtovať si paušálne náklady na očistenie vozidla vo výške 30,- EUR za každú začatú hodinu čistiacich prác na vozidle.
  17. Bez ohľadu na iné ustanovenia týchto podmienok platí, že v prípade zákazníkov, ktorí sú právnickými osobami alebo fyzickými osobami – podnikateľmi a nekonajú ako spotrebitelia, je záručná doba na vykonanú opravu alebo údržbu 6 mesiacov a na náhradné alebo dodatočne dodané diely, ktoré dodal a namontoval zhotoviteľ, 12 mesiacov, ak sa zmluvné strany v písomnej forme nedohodnú inak.

 

8.   Vylúčenie záruky

  1. Nároky zo záruky nevznikajú najmä vtedy:
  • ak je vada spôsobená tým alebo v dôsledku toho, že vadné diely boli zmenené alebo opravené treťou osobou alebo objednávateľom / to neplatí v prípade núdzových opráv v dôsledku omeškania zhotoviteľa/
  • ak je vada spôsobená vadnosťou materiálu dodaného objednávateľom, alebo nevhodnosťou jeho pokynov, na ktoré ho zhotoviteľ upozornil,
  • ak vada nie je spôsobená porušením povinností zhotoviteľa, o ak objednávateľ o vadách vedel alebo v čase prevzatia diela musel vedieť a objednávateľ si nároky zo záruky neuplatní,
  • ak vady vznikli prirodzeným opotrebením.
  • používaním vozidla v rozpore s pokynmi výrobcu alebo návodom na obsluhu,
  • neodbornými zásahmi tretej osoby do opravených častí vozidla,
  • zanedbaním údržby zo strany vlastníka alebo užívateľa vozidla,
  • prevádzkou vozidla v neprimeraných podmienkach (napr. závodná jazda, off-road prevádzka pri vozidle na to neurčenom, nadmerné zaťaženie),
  • pokračujúcou prevádzkou vozidla po vzniku závady, ktorá mohla spôsobiť ďalšie poškodenia.

 

9.   Zodpovednosť za škodu

  1. Zhotoviteľ zodpovedá za škodu na zverenom predmete opravy alebo údržby, ktorá vznikla počas jeho umiestnenia u zhotoviteľa, ak bola preukázateľne spôsobená zavineným konaním alebo opomenutím zhotoviteľa alebo jeho zamestnancov, a to v rozsahu podľa príslušných právnych predpisov.
  2. Servis nezodpovedá za škodu, ktorá bola spôsobená (i) vyššou mocou (ii) nepriaznivými poveternostnými podmienkami, vrátane extrémneho počasia (iii) vadou vozidla zákazníka alebo jeho súčasti, pričom túto súčasť vozidla nenainštaloval servis a (iv) konaním tretích osôb.
  3. Ak vznikne škoda, zhotoviteľ je oprávnený a povinný na vlastné náklady obnoviť stav predmetu pred vznikom škody. Ak to nie je možné, alebo účelné, je zhotoviteľ povinný nahradiť škodu v peniazoch a to do výšky rozdielu medzi cenou zvereného nepoškodeného predmetu a cenou poškodeného zvereného premetu. Pri určení výšky škody je rozhodujúca cena zvereného predmetu v čase vzniku škody.
  4. Za stratu, poškodenie, znehodnotenie, alebo zničenie príslušenstva zvereného predmetu opravy zodpovedá zhotoviteľ podľa zákona. Príslušenstvo, ktoré je zverené zhotoviteľovi je objednávateľ povinný špecifikovať v objednávke, inak platí, že nebolo zhotoviteľovi zverené. Zhotoviteľ neručí za funkčnosť príslušenstva pokiaľ túto objednávateľ pred odovzdaním nepreukázal.
  5. Zhotoviteľ je povinný všetky zistené škody na predmete opravy alebo údržby, ktorý sa u neho nachádza, bezodkladne po ich zistení oznámiť a špecifikovať objednávateľovi.
  6. Objednávateľ je povinný všetky zistené škody na predmete opravy alebo údržby, bezodkladne po ich zistení oznámiť a špecifikovať zhotoviteľovi.
  7. Ak zhotoviteľ uzná svoju zodpovednosť za škodu, zhotoviteľ vydá objednávateľovi potvrdenie o vzniknutej škode.
  8. Zákonná zodpovednosť zhotoviteľa za inú škodu spôsobenú objednávateľovi alebo tretím osobám zostáva nedotknutá.

 

10. Ochrana osobných údajov a obchodné tajomstvo

  1. Zhotoviteľ uchováva osobné údaje poskytnuté objednávateľom výlučne za účelom plnenia podmienok zmluvy, za účelom spracovania objednávky, jej realizácie, zúčtovania platieb a k nevyhnutnej komunikácii medzi zmluvnými stranami po dobu desiatich rokov.
  2. Zhotoviteľ nevydá údaje zákazníka tretím osobám, s výnimkou subdodávateľov a/alebo sprostredkovateľov zhotoviteľa, aj to len tie údaje, ktoré sú nevyhnutné pre úspešné uskutočnenie plnenia zo zmluvy o dielo.
  3. Zhotoviteľ a zákazník sa dohodli, že všetky skutočnosti a informácie, ktoré sa dozvedeli v súvislosti so zmluvu o dielo ako aj pri všetkých ďalších právnych vzťahoch súvisiacich s touto zmluvou podliehajú obchodnému tajomstvu a zákazník  nie je oprávnený poskytovať žiadne ponuky, návrhy ani iné dokumenty od zhotoviteľa tretím osobám alebo subjektom.
  4. Zákazník ako dotknutá osoba prehlasuje, že boli voči nemu zo strany Zhotoviteľa v súlade s Nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (ďalej len „GDPR“) a § 19 zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a  o zmene a doplnení niektorých zákonov splnené všetky informačné povinnosti a bol riadne oboznámený so svojimi právami pri spracúvaní osobných údajov.

 

11. Doručovanie

  1. Písomnosti týkajúce sa záväzkov medzi zmluvnými stranami, ktoré vyplývajú z tejto zmluvy sa účastníci zaväzujú doručovať prednostne osobne alebo poštou doporučenou zásielkou na adresu sídla/miesta podnikania/bydliska adresáta. Ak nie je možné doručiť písomnosť na túto adresu, zásielka sa považuje za doručenú 5. dňom odo dňa odoslania zásielky na poštovú prepravu, a to bez ohľadu na dôvod nemožnosti doručenia zásielky, alebo to, či sa adresát o obsahu zásielky dozvedel.
  2. Ak je adresátom zákazník, za adresu sídla/miesta podnikania/bydliska adresáta sa považuje adresa uvedená v objednávke pri uzatváraní zmluvy o dielo.

 

12. Záverečné ustanovenia

  1. Tieto VOP sú neoddeliteľnou súčasťou zmluvy.
  2. Pokiaľ sa v týchto VOP hovorí o dohode, má sa na mysli výlučne dohoda v písomnej forme.
  3. V prípade ak akékoľvek ustanovenie zmluvy alebo týchto VOP bude vyhlásené za neplatné alebo neúčinné, takéto vyhlásenie nebude mať vplyv na platnosť a/alebo účinnosť a/alebo uplatniteľnosť ďalších ustanovení zmluvy alebo VOP a bude nahradené príslušným platným ustanovením.
  4. Na rozhodovanie sporov vyplývajúcich zo vzťahov založených týmito VOP vrátane vzťahov s cudzím prvkom je rozhodným právom právny poriadok SR a je daná právomoc súdov SR za predpokladu, že sa zmluvné strany nedohodli inak.
  5. V prípade rozporu dojednania v zmluve a znením týchto VOP majú prednosť dojednania v zmluve.
  6. Tieto VOP nadobúdajú platnosť a účinnosť dňa 01.01.2025

 

V Badíne, dňa 01.01.2025